Den nye Nissan GT-R R36: Lynhurtig, elektrificeret – og tro mod sine rødder
Nissan bekræfter: GT-R vender tilbage i elektrificeret form
Nissans legendariske GT-R-model gør comeback – og det bliver ikke et kompromis. Den kommende R36-generation skal ifølge den japanske bilproducent være både elektrificeret og hurtigere end nogensinde før. Målet? At slå selv Porsche 911 på Nürburgring Nordschleife.
Selvom Nissan i flere år har tøvet med at afløse R35, er meldingen nu klar: GT-R lever videre. Og i en tid med skærpede emissionskrav og elektrisk transformation bliver det en bil, der balancerer fortidens performance med fremtidens teknologi.
R36 skal være tro mod arven – og slå Porsche på hjemmebane
Tilbage i 2008 chokerede R35-verdenen, da den slog Porsche 911 på Nürburgring med en omgangstid på under 7:30. Det fik alarmklokkerne til at ringe i Stuttgart. Nu gentager Nissan ambitionen. Den nye GT-R skal være hurtigere end en 911 – igen.
Ponz Pandikuthira, Nissans produktchef i USA, siger det uden omsvøb:
“Nummer ét er, at GT-R skal være en autentisk bil. Forestil dig, hvis man lavede en forhjulstrukket elbil og kaldte den GT-R. Held og lykke med det, ikke?”
Han understreger, at GT-R’s troværdighed blev cementeret med sejren over Porsche. Og det skal fastholdes – også i den elektrificerede æra.
Elektrificering kan og bliver et nødvendigt våben!
Selvom specifikationerne endnu ikke er offentliggjort, har Nissan bekræftet, at R36 vil have en form for elektrificeret drivlinje – enten som hybrid eller fuldelektrisk. Det er nødvendigt for at overholde globale emissionskrav og samtidig levere de kræfter, GT-R er kendt for.
“De biler med mange hestekræfter vil simpelthen ikke kunne opfylde emissionsstandarderne,” siger Pandikuthira og antyder, at teknologien endnu ikke er helt klar. “Det kan tage os et par år, men GT-R vil uden tvivl vende tilbage.”
Cockpittet kan se aggresivt og racer-agtigt ud – men vi ved ikke på nuværende tidspunkt, hvad Nissan ender med at gøre ved den nye GT-R R36
Kan Nissan følge med Porsche?
Udfordringen er enorm. Porsche 911 GT3 RS kørte i 2023 en tid på 6:49.328 – og GT2 RS med turboladning er på vej. Det kræver, at R36 bliver ekstremt hurtig. Og samtidig skal den være “en GT-R i hjertet”, som Nissan selv siger det.
Samtidig har elektrificerede performancebiler som Tesla Model S Plaid og Rimac Nevera sat nye standarder for acceleration. Men Nissan vil noget andet – en kompromisløs sportsvogn med banefokus og karakter.
Udvikling tager tid – men entusiasterne må vente
GT-R R36 er stadig under konceptudvikling, og Nissan har ikke bekræftet nogen lanceringsdato. Med normale udviklingscyklusser vil det tage mindst 3-4 år at bringe bilen på markedet. Men bilens comeback er nu officiel – og det er nok til at begejstre fans verden over.
GT-R R35 blev produceret i næsten 17 år og blev senest solgt i Japan, Australien og USA – men blev taget af det europæiske marked på grund af emissionsregler. Den nye R36 skal løse den udfordring og samtidig levere den wow-faktor, som GT-R-navnet forpligter til.
Konklusion
Nissan GT-R R36 bliver en af de mest spændende sportsvogne i dette årti. En moderne sammensmeltning af rå kraft, elektrisk teknologi og motorsportsarv. Nissan lover, at den bliver hurtigere end Porsche – og mere tro mod sine rødder end nogensinde. Spørgsmålet er ikke længere om, men hvornår GT-R rejser sig igen.
Følg med på elektriskbil.dk for seneste nyt om sportsvogne, elektrificering og Nissans fremtidige modeller.