BYD udfordrer Japan: Ny elektrisk kei car set for første gang

BYD, Kinas elbil-gigant, er på vej ind på en af verdens mest krævende bilmarkeder – med sin hidtil mindste model. En elektrisk kei car målrettet Japans storbyer er spottet under test. Og ja, den ligner en trussel mod både Honda, Suzuki og Nissan.

Mini i størrelse – maksimal betydning

De fleste danskere har aldrig hørt om kei cars – men i Japan står de for hele 40 % af nybilsalget. Det er ultrakompakte biler med maksimal længde på 3,40 meter, som passer perfekt til de snævre bygader i Tokyo og Osaka. Nu melder BYD sig på banen med sin første elbil i segmentet – og den ser ud til at have både prisen og teknikken på sin side.

Bilen er endnu ikke officielt navngivet, men blev for nylig spottet under test i Japan. Dørene glider til siden, silhuetten er firkantet og effektiv, og hele formatet emmer af klassisk kei car. Modellen ventes at komme med 20 kWh batteri og en rækkevidde omkring 180 km (WLTC).

BYD’s strategi: Lav pris, høj kontrol

Hvorfor kan BYD levere så konkurrencedygtigt? Fordi de producerer stort set alle komponenter selv – inklusiv deres egne Blade LFP-batterier. Det holder prisen nede og gør det muligt for mærket at tjene penge, selv på de mest prisvenlige modeller. Den kommende kei car forventes at starte ved 2,5 mio. yen – cirka 18.000 dollars eller 125.000 kr. Det matcher den populære Nissan Sakura, som sidste år var Japans bedst sælgende elbil.

Læs også: BYD Dolphin Surf – kinesisk elbil med kant

Markedet: Japan i opbrud

Selvom Japan historisk har været langsomme til at omfavne elbiler – med et fald i elbilsalget på 33 % i 2024 – ser BYD muligheder. Kinesiske biler har stadig et image som billige, men en ungere generation er mere åben. En Suzuki-forhandler udtalte for nylig, at “unge japanere ikke har noget imod kinesiske mærker. Det kan blive en stor trussel, hvis BYD lancerer billige modeller her.”

Læs også: Citroën ë-C3 – europæisk bud på den billige by-elbil

Potentiale i Danmark og Europa?

Mens bilen først er tiltænkt Japan, vil det ikke være usandsynligt, at en europæisk variant finder vej til markedet – f.eks. som konkurrent til elbiler som Renault 5 Electric eller Volkswagen ID.1. Med en skarp pris, lille rækkevidde og lave driftsomkostninger vil den passe perfekt til storbyer som København, Paris eller Berlin – især hvis den får adgang til afgiftsfritagelser eller byzoner.

En ny generation af mikrobiler

BYD er allerede kendt for prisbaskere som Seagull (Dolphin Mini), som i hjemlandet starter under 70.000 kr.. Med den nye kei car går BYD endnu et skridt ned i størrelse – men ikke nødvendigvis i kvalitet.

Og hvis den lille bil også får adgang til moderne funktioner som smart charging, OTA-opdateringer og aktiv sikkerhed, kan det hurtigt blive en darling i segmentet for praktiske, elektriske minibiler.

Kei car er en lille bil – men med stor betydning?

BYD’s kommende kei car er mere end bare endnu en elbil. Den er et direkte angreb på et japansk kerneområde – og den er skabt med præcis det formål. I en tid hvor Japan tøver, og Kina buldrer frem, kan denne kompakte nyhed blive en gamechanger. Ikke bare i Japan, men på sigt også i Europa.

Vi følger sagen tæt – og holder dig opdateret, når BYD løfter sløret for navn, specifikationer og lanceringsdato.

Flere nyheder fra elektriskbil.dk