Elbilmesse i krise: eCarExpo går konkurs med milliontab
Elbilmessen eCarExpo – med Tesla, BMW og kinesiske mærker på programmet – går konkurs efter millionunderskud. Fremtiden for Nordens største elbiludstilling er nu usikker.
Økonomisk fiasko trods stjernespækket line-up
eCarExpo har i årevis været flagskib for elbilinteresserede i både Danmark og Sverige. Men nu er det slut – selskabet bag, eLife Nordic AB, er gået konkurs med et underskud på 2,3 millioner kroner.
Til den seneste udstilling i Stockholm deltog hele 23 bilmærker – herunder Tesla, BMW og flere kinesiske bilmærker som BYD og Xpeng. Messen tiltrak over 12.000 besøgende – men det var langt fra nok.
Faldende interesse og usikre tider
PR-chef Mats Genberg peger på et kombineret pres fra lavere publikumsinteresse, aktiemarkedskrak og Donald Trumps nye toldsatser. Ifølge ham var tidspunktet for afholdelsen “alt andet end ideelt”.
Administrerende direktør Gunnar Dackevall uddyber, at de økonomiske realiteter blev for alvorlige til at fortsætte:
“Resultaterne i Stockholm var væsentligt dårligere end forventet. Ejerne ønskede ikke at risikere yderligere kapital.”
Konkursen sætter også en stopper for planerne om en kommende eCarExpo i København.
Et elbilmarked i forandring
Faldende salgstal i Norden og usikre investeringsvilkår rammer elbilbranchen bredt. Flere bilproducenter har meldt om produktionsstop, tilbagekaldelser og forsinkelser. Derudover har messer som eCarExpo kæmpet med at tiltrække nye besøgende i en tid, hvor bilkunder i højere grad søger information digitalt.
Alligevel ser vi fortsat stor interesse for elbiler – især i budgetsegmentet. Læs fx vores guide til billige elbiler i 2025, hvor du får mest for pengene.
Kurator leder efter ny ejer
Byretten i Stockholm har udpeget Göran Strandh som kurator. Han skal nu gennemgå aktiver og forsøge at finde en investor, der kan redde det populære messekoncept.
eCarExpo har gennem årene været en scene for store lanceringer – bl.a. den elektriske Renault 4 og luksusnyheder som BMW i7. Men fremtiden for elbiludstillinger i Norden ser nu usikker ud.
Er messens tid forbi?
Medieomtale, streaminglanceringer og fabrikanternes egne events har overtaget meget af den rolle, biludstillinger tidligere havde. Samtidig presser de dalende salgsprognoser bilmærkerne til at fokusere benhårdt på ROI og effektiv markedsføring.
Dackevall slutter dog med en bemærkning fuld af håb:
“Vi har haft næsten ti år med eCarExpo og etableret os i fire lande. Jeg håber stadig, at nogen vil videreføre konceptet.”
Om nogen tør satse på et nyt messeformat midt i et omskifteligt elbilmarked, må tiden vise.