Bilproducenter siger nej tak til Apple CarPlay Ultra – her er hvorfor

Apple har lanceret CarPlay Ultra, en ny og mere avanceret version af CarPlay, som går langt videre end den klassiske spejling af iPhone-skærmen. Den nye version integrerer sig dybere i bilens styresystemer og overtager funktioner som klimakontrol, instrumentbræt og andre skærme i kabinen. Men flere bilproducenter har valgt at takke nej til den nye teknologi. Hvorfor?

Hvem siger nej?

Flere store bilproducenter, som tidligere var nævnt som samarbejdspartnere, har trukket sig fra CarPlay Ultra. Det gælder blandt andre Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Polestar og Renault. Også BMW, Toyota, Mazda, Volkswagen, Ford og mange flere har tilkendegivet, at de ikke har planer om at integrere Ultra-versionen i deres biler.

De fleste af disse producenter fortsætter dog med at understøtte den klassiske CarPlay, hvor Apple alene kontrollerer infotainmentskærmen – og ikke de øvrige dele af bilens software.

Hvorfor vælger de at stå udenfor?

1. Kontrol over bilens brugerflade og brand
Bilproducenter har de seneste år investeret massivt i egne infotainmentsystemer, ofte bygget på Android Automotive eller deres egne platforme. De ønsker at tilbyde en sammenhængende digital køreoplevelse med deres eget design, funktioner og brugerflader. CarPlay Ultra truer denne kontrol ved at overtage hele oplevelsen i kabinen.

2. Økonomi og data
Biler er i stigende grad digitale produkter, og software er blevet en vigtig indtægtskilde for bilproducenter. Ved at tilbyde opgraderinger, abonnementer og tjenester direkte i bilen, kan producenterne tjene penge løbende. Hvis Apple overtager styringen af vigtige funktioner, mister bilproducenterne både data og muligheder for at tjene på deres software.

3. Bekymringer om datasikkerhed
Der er en voksende bekymring for, hvordan Apple håndterer bilens data. Producenter ønsker at beskytte deres adgang til data – både af hensyn til forretning og privatlivsbeskyttelse.

Hvem går med?

Trods modstanden er der enkelte producenter, som har valgt at implementere CarPlay Ultra. Aston Martin er blandt de første til at tage teknologien i brug, og også Hyundai, Kia og Genesis har meldt ud, at de vil understøtte den nye version i kommende modeller. Porsche forventes at følge trop.

Hvad mener forbrugerne?

Undersøgelser viser, at mange bilejere prioriterer CarPlay højt – nogle vælger endda bilmodel baseret på, om den understøtter teknologien. I USA anslås det, at CarPlay har en markedsandel på omkring 98 procent blandt iPhone-brugere.

Derfor kan presset fra forbrugerne i sidste ende tvinge flere producenter til at overveje, om de vil tilbyde CarPlay Ultra – eller risikere at tabe kunder til konkurrenter, der gør.

Fremtiden for infotainment i elbiler

Konflikten mellem Apple og bilproducenterne afspejler en større tendens i bilindustrien: kampen om kontrol over bilens software og data. I takt med at biler bliver mere opkoblede og selvkørende, bliver det endnu vigtigere, hvem der ejer brugeroplevelsen – og hvem der får adgang til data.

For elbilkøbere kan valget af infotainmentsystem snart blive lige så vigtigt som rækkevidde og opladningstid.

Flere nyheder fra elektriskbil.dk