Xpeng starter produktion i Europa – kan give billigere elbiler

Xpeng har officielt indledt produktionen af sine modeller G6 og G9 i Europa. Elbilerne bygges nu hos Magna Steyr i Østrig, hvilket kan give lavere priser for danske bilkøbere og styrke mærkets position i EU.

Reaktion på EU’s straftold

Baggrunden for beslutningen er EU’s forhøjede straftold på kinesisk-producerede elbiler. Xpeng blev sidste år pålagt en ekstra told på 20,7 procent oven i den eksisterende importtold på 10 procent. Det presser indtjeningen, når bilerne fragtes den lange vej fra Kina. Ved at producere i EU kan Xpeng omgå tolden og samtidig markedsføre bilerne som “Made in Europe”.

Magna Steyr som produktionspartner

Produktionen foregår hos Magna Steyr i Østrig, en fabrik med kunder som Mercedes-Benz, BMW, Jaguar Land Rover og Toyota. Tidligere er også Fisker Ocean blevet produceret her. Fabrikken er kendt for fleksibel produktion i små og mellemstore volumener, hvilket gør den velegnet til et mærke som Xpeng.

Lokal produktion giver flere fordele

Ud over at undgå toldafgifter betyder den lokale produktion kortere transporttid, lavere miljøbelastning og en stærkere tilstedeværelse på det europæiske marked. Xpeng var i første halvår 2025 det 25. største elbilmærke i Europa og nummer 14 i Danmark – en placering, der kan forbedres med lokal produktion og konkurrencedygtige priser.

Pris og markedsposition

Xpeng presser i forvejen priserne i bund med modeller som G6, der i Danmark starter ved 299.990 kr. og tegner sig for to tredjedele af mærkets europæiske salg. Med produktionen i Østrig kan priserne potentielt falde yderligere, hvilket vil intensivere priskonkurrencen med etablerede rivaler.

Alternativer til G6 og G9

Selvom Xpengs SUV’er er stærke bud i mellemklassen, findes der relevante alternativer:

Alternativer til G6

Alternativer til G9

Perspektiv: Xpengs næste skridt

Lokal produktion er et vigtigt skridt i Xpengs strategi for Europa. Forbrugerne kan se frem til lavere priser, kortere leveringstider og et stærkere servicenetværk. For de etablerede europæiske producenter betyder det hårdere konkurrence på både pris og teknologi, hvilket kan presse hele markedet i en mere forbrugerorienteret retning.

Flere nyheder fra elektriskbil.dk