Porsche GT3RS Benzinbil

Porsche dropper elbiler efter milliardtab – vender tilbage til benzinmotoren

I en opsigtsvækkende strategisk kovending har Porsche meddelt, at mærket sætter elbilinvesteringerne på pause og i stedet genfokuserer på forbrændingsmotorer. Beslutningen kommer efter et massivt tab på 13,5 milliarder kroner, der tvinger den tyske producent til at gentænke fremtiden.

Fra elbilstrategi til benzin-satsning

Porsche havde tidligere annonceret en ambition om, at 80 procent af salget i 2030 skulle være elbiler. Den plan er nu officielt droppet. I stedet bliver benzinmotorer og plug-in hybrider en central del af modelprogrammet i det kommende årti. Ifølge Porsche skyldes beslutningen en markant lavere efterspørgsel på eksklusive elbiler end forventet – særligt i Europa og Kina, hvor salget er stagneret.

Ny luksus-SUV mister elmotoren

Det mest synlige eksempel på kursændringen er Porsches kommende luksus-SUV. Den skulle oprindeligt lanceres som ren elbil, men bliver nu i stedet introduceret som benzinbil og plug-in hybrid. Samtidig har Porsche besluttet at videreføre både Panamera og Cayenne i nye generationer langt ind i 2030’erne – i klassiske benzinversioner.

Milliardtab og faldende marginer

Kursændringen har store økonomiske konsekvenser. Porsche har måttet nedskrive investeringer for 13,5 milliarder kroner, og koncernen har samtidig udsendt en profitvarsling. Driftsmarginen ventes nu at falde til blot to procent – en dramatisk nedgang for et mærke, der normalt har været blandt de mest profitable i bilindustrien.

CEO Oliver Blume forklarer beslutningen med, at “ændringerne øger fleksibiliteten og styrker Porsches position i et ustabilt marked”.

Porsche følger en bredere trend

Porsches retræte fra elbilstrategien kommer ikke i et vakuum. Også Stellantis – moderselskabet bag Peugeot, Opel og flere andre mærker – har for nylig droppet målsætningen om kun at sælge elbiler i 2030. De stigende produktionsomkostninger, svigtende efterspørgsel og geopolitisk usikkerhed har fået flere producenter til at genoverveje deres planer.

Mens Tesla, BYD og kinesiske konkurrenter fortsætter med at presse priserne i bund, ser det ud til, at europæiske premiumproducenter i stigende grad søger tilbage mod det sikre: velkendte forbrændingsmotorer, suppleret af hybrider.

Perspektiv: Hvad betyder det for forbrugerne?

For bilkøbere betyder Porsches kursændring, at der stadig vil være adgang til nye benzin- og hybridmodeller fra mærket langt ind i næste årti. Det kan glæde traditionelle entusiaster, men skuffe dem, der havde sat næsen op efter en fuldelektrisk Porsche-portefølje.

For elbilmarkedet er beslutningen et tegn på, at overgangen til fuld elektrificering ikke nødvendigvis bliver så hurtig, som mange havde forudset. Konkurrenter som Volkswagen og Audi holder fast i elektrificeringsplanerne, men selv de kan blive tvunget til at justere kursen, hvis efterspørgslen ikke følger med ambitionerne.

For Porsche er beskeden klar: elbilerne må vente, mens mærket genopfinder sig selv med en blanding af luksus-SUV’er, sportsvogne og hybrider, der holder den klassiske motor i live længere, end mange havde forventet.

Flere nyheder fra elektriskbil.dk