BMW i7: Når elektrisk luksus bliver kompromisløs

BMW har aldrig været bange for at skille sig ud – og med i7 har de skabt en elektrisk flagskibsmodel, der trækker en skarp streg i sandet mellem komfort, teknologi og køreglæde. I en tid hvor mange mærker kæmper om elbilmarkedets krone, viser BMW, at de ikke bare kan følge med – de kan sætte standarden.

En ægte elektrisk trone

BMW i7 er ikke blot en elbil – det er et rullende femstjernet hotelværelse. Bagsædet er ren luksus: varme, massage og mulighed for at læne sig tilbage med benene oppe, næsten som i en førsteklasses flykabine. Det er en oplevelse, man ikke finder i mange andre modeller – ikke engang i Mercedes EQS, som ellers er en stærk konkurrent i segmentet.

Når man sætter sig ind i i7, mærker man straks forskellen. Det diskrete LED-lys langs dørsiderne, glasknapperne og de små touchskærme i bagdørene, hvor passagererne styrer alt fra sædeindstilling til stemningsbelysning – det hele føles gennemtænkt og næsten teatralsk.

Læs også om den mindre – men stadig luksuriøse – BMW i5 med 579 km rækkevidde.

Kørsel og teknologi i særklasse

Bag rattet afslører i7 sin dobbelte karakter: Den er lige dele chaufførbil og rytter i højt tempo. Med 544 hk og firehjulstræk føles accelerationen øjeblikkelig – men altid kontrolleret. Lydoplevelsen, skabt af komponisten Hans Zimmer, tilføjer en ekstra dimension til kørslen, og ja – man kan godt få bilen til at lyde som en biografsal under Dolby-test.

BMW’s OS8-styresystem kræver tilvænning, men belønner tålmodige førere med en høj grad af tilpasning. Og selvom den stadig ikke understøtter dansk talestyring, fungerer betjeningen fint på engelsk.

Vil du sammenligne i7 med andre flagskibe? Se også vores test af Porsche Taycan og Polestar 1.

Rækkevidde og opladning: Stærk – men ikke klassens bedste

Under motorvejskørsel målte vi en rækkevidde på 480 km – hvilket er lidt lavere end EQS, som klarer 510 km. Til gengæld er ladeoplevelsen solid: Med 156 kW ladeeffekt går det hurtigt, og 310 km på 30 minutter er mere end godkendt for en bil af denne kaliber.

Vil du sammenligne rækkevidder? Vi har samlet en komplet oversigt over de bedste familiebiler i 2025 – inkl. de nyeste tal for elbilers rækkevidde og opladning.

Design der deler vandene

Fronten på BMW i7 er ikke for de generte. De massive sider og LED-båndet langs kanterne deler vandene. Det er kontroversielt mener mange – men genkendeligt. Og det er netop pointen. Kabinen er mere afdæmpet, men stadig prangende, med mulighed for både glitrende lysuniverser og diskret elegance.

For dem, der vil have elektrisk luksus med mindre prangende ydre, kan man se mod Volvo ES90 – den skandinaviske kontrast til i7’s tyske overlegenhed.

BMW i7 cockpittet er imponerende og futuristisk..

BMW i7 i et marked i opbrud

Markedet for elektriske luksusbiler eksploderer – fra Audi Q6 e-tron til Tesla Model Y og fremadstormende kinesiske modeller som BYD Han L. Men BMW har med i7 skabt noget særligt: en elektrisk bil, der ikke bare erstatter en forbrændingsmodel – den overgår den.

For dem, der søger kompromisløs luksus, overlegen komfort og tysk teknologi i topform, er BMW i7 lige nu den bedste elektriske luksussedan på markedet.

Flere nyheder fra elektriskbil.dk