BYD Dolphin Surf chokerer markedet – fås til 50.000 kr. i Kina
Mens den billigste BYD Dolphin Surf i Danmark står til omkring 150.000 kroner, er præcis samme model i Kina netop sat ned til en chokerende lav pris på 50.000 kroner. Prissænkningen har fået aktiemarkedet til at reagere voldsomt – og presser konkurrenterne til det yderste.
Tre gange billigere i Kina
Den kinesiske version af Dolphin Surf er identisk med den europæiske – men prismæssigt i en helt anden liga. Ifølge Bloomberg er prisen så lav, at BYD’s aktier faldt kraftigt, og flere af konkurrenternes aktiekurser fulgte trop. Blandt dem er Geely, der ejer både Volvo og Polestar, som er under markant pres.
Rabatræs risikerer at ryste markedet
I Kina er der lige nu over 50 elbilmærker i omløb – og kampen om kunderne har udløst et generelt prisfald på cirka 17 procent på tværs af nye elbiler og plugin-hybrider. BYD har sænket prisen på 22 modeller, og flere analytikere vurderer, at kun ganske få mærker vil overleve de kommende år på det europæiske marked.
Højere pris i Danmark – her er forklaringen
Selvom prisfaldet i Kina er markant, skal danske bilkøbere ikke forvente lignende rabatter. EU har indført en told på 17,4% på kinesiskbyggede elbiler, og oven i det lægges den danske moms. Dermed bliver det svært for BYD og lignende mærker at tilbyde konkurrencedygtige priser i Europa – i hvert fald i samme skala.
Et skæbnevalg for branchen
Markedet er i opbrud, og udviklingen kan være skelsættende for elbilernes udbredelse. Samtidig melder flere producenter om tvivl på elbilernes rentabilitet. Porsche har for nylig droppet sit mål om 80% elbiler i 2030, og analytikere advarer mod for hurtig elektrificering uden stabilt marked.
Og hvad betyder dette, for de danske bilister?
BYD Dolphin Surf er blevet lanceret i Danmark den 23. maj 2025. Men BYD’s aggressive strategi i Kina kan betyde billigere elbiler på sigt – også herhjemme. For nu må danske købere dog væbne sig med tålmodighed og forvente væsentligt højere priser end i hjemlandet Kina.
Læs også: Italien forbyder dieselbiler – hvad betyder det for danskerne?