Hyundai IONIQ 5 N: Performance-elbil med høj puls og hverdagsformat

Hyundai har skabt en ny målestok for elektriske performancebiler med IONIQ 5 N. Den kraftfulde elbil tager udgangspunkt i den populære IONIQ 5, men tilføjer ekstra power, køredynamik og baneklare funktioner. Prisen begynder fra 509.995 kr., og det er tydeligt, at den sydkoreanske producent sigter efter både entusiaster og dem, der vil kombinere performance med praktisk anvendelighed.

Lynhurtig, kompromisløs og klar til asfalt

IONIQ 5 N leverer en acceleration fra 0 til 100 km/t på blot 3,4 sekunder, når den aktiverer den særlige N Grin Boost-funktion. Det sker takket være to elmotorer med en samlet effekt på op til 650 hk. Batteriet på 84 kWh er det samme som i den almindelige IONIQ 5 Long Range, men her er det optimeret til høj ydeevne og kan oplades fra 10 til 80 % på ned til 18 minutter via det 800V-system, vi tidligere har fremhævet i vores artikel om IONIQ 5’s lynopladning og rækkevidde.

Bilen er udviklet med en række kørefunktioner, som især tiltaler dem, der elsker at udfordre bilen i svingene. Her finder man blandt andet N Drift Optimizer og N Active Sound+, der simulerer lyde og feedback, så bilen opleves mere mekanisk. Det hele er krydret med designelementer inspireret af motorsport, herunder skarpere aerodynamik og et cockpit fokuseret på køreoplevelse.

Kabinen kombinerer en ægte sportsvogn, med hverdagsglæde ifølge redaktionen..

Rækkevidde og opladning

Selvom fokus er lagt på performance, holder IONIQ 5 N en officiel rækkevidde på op til 448 km (WLTP). Det er naturligvis mindre end modeller med baghjulstræk og mindre batteribelastning, som eksempelvis IONIQ 6 med op til 614 km, men det må siges at være solidt taget i betragtning af ydelsen.

Hverdagens sportsvogn? Den overperformer – med høj æstetik

En af de mest interessante pointer er, hvor godt IONIQ 5 N integrerer hverdagsfunktionalitet. Den er rummelig, har et intuitivt infotainmentsystem og tilbyder alt fra elektrisk sædevarme til OTA-opdateringer og et veldisponeret 12,3″ digitalt cockpit. I forhold til det brede marked er det bemærkelsesværdigt, at Hyundai vælger at satse så tungt på performance, mens mange producenter nedtoner sportsligheden i deres elbiler.

Selv om prisen er højere end den almindelige model – du kan få en IONIQ 5 fra 289.995 kr. – er det stadig markant under prisen på biler med tilsvarende ydelse. Sammenligningen med fx Audi RS e-tron GT eller Porsche Taycan er nærliggende, og her står IONIQ 5 N stærkt på værdi for pengene.

Konklusion: Et elbilskifte med puls

IONIQ 5 N sætter en ny standard i feltet for elektriske sportsbiler. Den beviser, at høj ydelse, skarp styring og rendyrket køreglæde sagtens kan kombineres med elektrisk drivlinje og praktisk hverdagsanvendelse. Den er nok ikke bilen for alle, men for dem der savner nerve og engagement i elbilsformatet, er den et af de stærkeste bud lige nu.

Flere nyheder fra elektriskbil.dk