Polestar 5 – Officielt afsløret: En elektrisk Grand Tourer i luksusklassen
Polestar har netop løftet sløret for sit nye flagskib, Polestar 5, som bygger videre på visionerne fra konceptbilen Precept. Modellen er en fire-dørs elektrisk Grand Tourer, der skal positionere sig direkte over for konkurrenter som Porsche Taycan og Audi e-tron GT.
Ydelse og motorer
Bilen kommer i to varianter:
-
Dual Motor med omkring 740 hk og et moment på 810 Nm.
-
Performance med op til 884 hk og 1.015 Nm.
0–100 km/t klares på ca. 3,8 sekunder for basisversionen og helt ned til 3,1 sekunder i Performance-modellen. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.
Batteri og opladning
Polestar 5 udstyres med et batteri på 106–112 kWh og en 800-volts arkitektur. Dette giver lynhurtig opladning med op til 350 kW, så 10–80 % kan klares på omtrent 22 minutter. Rækkevidden er op til ca. 530 km (WLTP), afhængig af version.
Platform og køredynamik
Bilen er bygget på en nyudviklet aluminium-platform, der kombinerer høj stivhed med lav vægt. Performance-udgaven får adaptive MagneRide-støddæmpere, Brembo-bremser og et chassis udviklet til maksimal køreglæde.
Design og aerodynamik
Designet følger Polestars minimalistiske DNA med rene linjer, pixel-LED-forlygter og en strømlinet silhuet inspireret af flydesign. En særlig detalje er fraværet af bagrude – i stedet bruger bilen et digitalt kamerasystem som bakspejl. Dragkoefficienten er så lav som 0,24.
Interiør og teknologi
Kabinen er udstyret med et luksuriøst 4+1-layout, hvor både for- og bagsæder byder på komfortfunktioner som massage og ventilation. Materialerne er bæredygtige med blandt andet naturlige fibre og miljøvenligt behandlet læder. Midtpunktet er en 14,5” infotainment-skærm, der kører på Android Automotive, og som kan suppleres af et eksklusivt Bowers & Wilkins-lydsystem.
Pris og marked
Prisen i Europa starter omkring 900.000 kr. og kan nå over en million i Performance-udgaven. Polestar 5 lanceres i første omgang i Europa, mens USA og Kina ikke er blandt de første markeder.