Polestar 5 nærmer sig lancering – 884 hestekræfter og lynhurtig opladning
Den elektriske gran turismo bliver mærkets hidtil mest ekstreme – og teknologisk avancerede
Den længe ventede Polestar 5 er tættere på serieproduktion end nogensinde før. Med næsten 900 hestekræfter, en forventet rækkevidde på op til 600 kilometer og en ny generation af lynhurtig opladning, bliver modellen et markant indspark i segmentet for luksuriøse elektriske GT-biler.
Polestar har bekræftet, at den firedørs grand tourer får en samlet ydelse på 884 hk og 900 Nm takket være en nyudviklet dual motor-opsætning og en 800-volts elektrisk arkitektur. Dermed stiller den sig op imod konkurrenter som Porsche Taycan Turbo og Mercedes EQE AMG.
Produktionen starter i anden halvdel af 2025
Efter to års intensiv udvikling og test i både Sverige og Storbritannien melder Polestar nu ud, at produktionen starter i andet halvår af 2025. De første forbrugere i Europa – herunder Danmark – forventes at få leveret deres biler fra begyndelsen af 2026.
Bilen bygger på Polestars nye letvægts-platform udviklet af virksomhedens britiske performanceafdeling. Der er fokus på køredynamik, stivhed og vægtbesparelse. Chassiset er udelukkende konstrueret i aluminium for at balancere styrke og vægt.
Opladning fra 10 til 80 % på under 10 minutter
Med den nyudviklede batteripakke, som understøtter 800 volt-teknologi, vil Polestar 5 kunne oplade fra 10 til 80 procent på under 10 minutter – en ny rekord for mærket, og på niveau med nogle af markedets hurtigste opladningsteknologier.
Batteriets kapacitet er endnu ikke officielt bekræftet, men kilder internt i Polestar peger på omkring 103 kWh netto, hvilket skal give en WLTP-rækkevidde tæt på 600 kilometer. Det er netop det mål, ingeniørerne arbejder hen imod, for at konkurrere direkte med basisudgaven af Porsche Taycan.
Design og kabine: Ren nordisk elegance
Designet viderefører Polestars minimalistiske udtryk med et lavt, bredt og skulpturelt formsprog. Fronten er karakteriseret af det nye “SmartZone”-design med integrerede sensorer og radar, og bagenden har en fuld bredde LED-lysbånd. Kabinen forventes at byde på bæredygtige materialer, avanceret ambient lighting og det nyeste Google Automotive-infotainmentsystem.
Blandt standardfunktionerne forventes semi-autonom kørsel (niveau 2+), avanceret head-up display og adaptiv affjedring – funktioner som vil bringe Polestar 5 i kategori med mærker som Audi e-tron GT og BMW i7 M60.
Kabinen ser ren og nordisk ud – gennemført Polestar-style. Redaktionen er imponeret.
Polestars ambition: Teknologi og præstation i balance
Med lanceringen af Polestar 5 bevæger mærket sig tydeligere over i premium performance-segmentet. CEO Thomas Ingenlath har tidligere udtalt, at modellen skal “forene skandinavisk design, bæredygtighed og rå præstation i en GT-pakke, der skubber til, hvad elbiler kan være.”
Konklusion: Klar til kamp mod Taycan og EQE
Polestar 5 ser ud til at blive det hidtil mest ambitiøse projekt fra det svenske elbilsmærke. Med næsten 900 hk, ultrahurtig opladning og en rækkevidde tæt på 600 km, sætter modellen barren højt. Der er stadig detaljer, som mangler at blive bekræftet – herunder den endelige pris, som forventes at ligge over 1 mio. kroner – men én ting står klart: Polestar 5 er på vej med stormskridt.
Følg udviklingen her på elektriskbil.dk, hvor vi dækker nyheder om Polestar og alle de nye elektriske premiumbiler, der kommer på markedet i 2025 og 2026.