Smart #1: Mindre el-SUV med store ambitioner

Smart er mest kendt for sine to-personers bybiler, men med Smart #1 markerer mærket starten på en helt ny æra. I samarbejde med Geely har Smart skabt en fuldelektrisk SUV, der skal tage mærket ud af parkeringsbåsene og ind på elbilmarkedet for kompakte familiebiler.

Design: Fra mikrobil til moderne SUV

Smart #1 bryder radikalt med fortiden. Hvor mærket før handlede om minimalisme og ultrakompakt størrelse, præsenterer #1 et design, der er på størrelse med Kia EV3 og Hyundai Kona Electric. De afrundede linjer og flydende overflader giver bilen en futuristisk profil, mens et højt udstyrsniveau løfter indtrykket af kvalitet.

Ydelse og rækkevidde

Alle versioner af Smart #1 er udstyret med et 62 kWh batteri. Pro+ modellen leverer op til 260 km WLTP-rækkevidde, mens Premium-versionen når 273 km takket være en mere effektiv motor. I vores segmentplacering ligger den mellem Jeep Avenger Electric og Hyundai Kona Electric.
Den baghjulstrukne model med 268 hk klarer 0-100 km/t på 5,8 sekunder, hvilket gør den hurtigere end de fleste direkte konkurrenter. Den firehjulstrukne Brabus-version hæver barren til 422 hk og eksplosive 3,9 sekunder – et tal, der bringer den tættere på Tesla Model Y Performance end på klassiske by-SUV’er.

Opladning og praktiske egenskaber

Med op til 150 kW DC-hurtigladning kan Smart #1 oplades fra 10 til 80 % på omkring 27 minutter. Det er hurtigere end mange rivaler i samme klasse, inklusiv Hyundai Kona og BYD Atto 3. Modellen kan desuden trække op til 1.600 kg, hvilket er sjældent for en kompakt el-SUV.

Interiør: Premium i lille format

Kabinen overrasker med høj kvalitet og en stilren opsætning. En 12,8″ central touchskærm styrer bilens funktioner, mens en 9,2″ digital instrumentering og head-up display (i Premium og Brabus) giver et moderne cockpit. Alle modeller leveres med 360-graders kamera, adaptiv fartpilot og et lydsystem fra Beats.
Materialevalget med bløde overflader og ambient-belysning løfter bilen over det typiske Smart-image og placerer den tættere på konkurrenter som Volvo EX30.

Plads og praktikalitet

Trods sin kompakte længde imponerer Smart #1 med god kabineplads til fire voksne. Bagsæderne kan justeres i længde og hældning, hvilket giver fleksibilitet mellem benplads og bagagerum.
Bagagerummet er ikke klassens største, men bilen kompenserer med praktiske opbevaringsrum, undergulvsplads og en lille frunk til kabler.

En ny identitet for Smart

Smart #1 er mere end en ny model – det er et skift for hele mærket. Fra at være synonym med små bybiler skal Smart nu konkurrere i et segment med stærke spillere som Kia EV3, Hyundai Kona og VW ID.3. Med sit hurtige opladningssystem, stærke ydelser og kvalitetsinteriør har #1 potentialet til at gøre Smart relevant i en helt ny æra.

Læs også om andre kompakte el-SUV’er som Skoda Elroq og Ford Explorer EVelektriskbil.dk.

Flere nyheder fra elektriskbil.dk