Toyota taber terræn: Kina stempler ind som førende på brintteknologi
Mens Toyota kæmper for at holde brintbilen i live, sætter Kina sig på førerpositionen. Elbilens dominans ser ud til at få selskab af brint – og det er Kina, der fører an.
Den japanske bilgigant Toyota har længe været en af de få aktører i bilbranchen, der insisterer på brint som et alternativ til elbiler. Men nu må selv Toyota erkende, at udviklingen er ved at løbe fra dem – og at Kina har overhalet indenom.
Ifølge Misumasa Yamagata, der står i spidsen for Toyotas globale brintprogram, er situationen kritisk:
– Vi har ikke meget tid tilbage. Det er vigtigt at komme op i fart hurtigt, udtaler han til Financial Times.
Yamagata henviser til Kinas massive investeringer og målrettede strategi, som har gjort landet til verdens førende inden for både el- og brintbiler.
Kinesisk dominans – også på brint
Mens kinesiske bilmærker som Nio og BYD allerede dominerer elbilmarkedet, tager de nu næste skridt: Brintdrevne biler og lastbiler. Kinas statslige opbakning og strategiske investeringer har ført til en række ”brintmotorveje”, hvor infrastruktur og teknologi til brintoptankning rulles massivt ud.
Strategien er klar: Skab et enormt hjemmemarked og tving egne producenter til innovation – præcis som vi har set på elbilmarkedet.
Toyota isoleret – men ikke opgivende
Toyota står i dag relativt alene i troen på brint, mens de fleste konkurrenter satser alt på batterier. Men japanerne har allieret sig med BMW, der i samarbejde med Toyota planlægger at lancere en brintbil i 2028.
BMW mener allerede nu, at brintteknologi kan matche diesel på flere parametre – herunder rækkevidde og brændstoftankningstid.
Elbilmarkedet vokser – men kapløbet fortsætter
Ifølge analysefirmaet Rho Motion blev der solgt 17 millioner elbiler globalt i 2024 – heraf hele 11 millioner i Kina alene. Det svarer til over 60 % af verdensmarkedet. Kinesiske producenter som BYD har etableret sig som uomgængelige aktører, ikke mindst takket være statslig opbakning og globalt konkurrencedygtige priser.
Med virksomheder som CATL, der leverer batterier til både kinesiske og vestlige bilmærker, er Kina også dominerende på forsyningssiden.
Konklusion: Teknologikapløb med geopolitisk slagside
Mens elbiler har taget verden med storm, kan brintteknologi blive det næste kapitel – og igen er Kina på forkant. Toyota erkender nu, at de risikerer at blive sat af, hvis ikke de handler hurtigt.
Det globale teknologikapløb i bilindustrien er ikke kun et spørgsmål om innovation – men også om politik, infrastruktur og industrielt tempo. Og her har Kina sat sig solidt i førersædet.