Volvo XC70 genopstår – som plug-in hybrid med imponerende el-rækkevidde
Volvo vækker et kendt modelnavn til live – men denne gang i en helt ny skikkelse. Den nye XC70 bliver en langtrækkende plug-in hybrid med op til 200 kilometers elektrisk rækkevidde. I første omgang kommer den dog kun til det kinesiske marked.
Fra stationcar til crossover
Volvo XC70 er for mange forbundet med 2000’ernes høje stationcar med firehjulstræk og plastskærme – elsket af både jægere og storbyfamilier. Men med 2026-udgaven er den klassiske XC70 forvandlet til en moderne crossover med plug-in hybridteknologi og en rækkevidde, der overgår det meste.
Den nye XC70 får hele 200 km elektrisk rækkevidde målt efter den kinesiske CLTC-standard, hvilket svarer til omkring 120 km efter europæiske WLTP-forhold. Det er markant mere end de fleste plug-in hybrider på markedet i dag – og nok til at dække daglig transportbehov for langt de fleste.
Platform og teknik: Svensk design, kinesisk DNA
Selvom modellen bærer Volvo-logoet, er det tydeligt, at den nye XC70 i høj grad er formet af kinesisk bilindustri. Volvo er som bekendt ejet af Geely, og meget tyder på, at XC70 teknisk er nært beslægtet med den kinesiske Lynk & Co 08 – en model, der deler samme rækkevidde og drivlinje.
Det betyder sandsynligvis, at XC70 kommer med en kombineret drivlinje bestående af en 1,5-liters turboladet benzinmotor og en kraftig elmotor, der tilsammen leverer op mod 585 hk og 905 Nm. Accelerationstiden forventes at ligge omkring 0-100 km/t på 4,6 sekunder, hvilket placerer bilen i en klasse for sig blandt PHEV-modeller.
Batteriet på 39,5 kWh er næsten lige så stort som i mange fuldelektriske biler – og understøtter DC-lynopladning, hvilket gør XC70 usædvanlig fleksibel for en plug-in hybrid.
En bil til brobygning – ikke overgang
Hos Volvo ser man den nye XC70 som mere end bare en ny model. Ifølge bestyrelsesformand Håkan Samuelsson er bilen et strategisk svar til de kunder, der endnu ikke er klar til at tage springet til ren eldrift:
“XC70 markerer vores strategiske indtog i segmentet for langtrækkende plug-in hybrider – en perfekt bro til fuld elektrificering. Den giver os mulighed for at bevare en afbalanceret modelportefølje og møde lokale markeders behov.”
Modellen er bygget på den nye SMA-platform, som forventes at være en videreudvikling af CMA-platformen, der i dag bruges til bl.a. Volvo XC40 og Polestar 2. XC70 placerer sig i størrelse en tand over Volvo XC60 og får dermed plads og komfort til familier – uden at gå på kompromis med rækkevidde.
XC70’eren starter med lancering i Kina – og mon ikke den følger trop i Europa..
Europæisk lancering? Ikke endnu
Indtil videre har Volvo ikke meldt noget ud om planer for europæisk lancering. Men med stigende interesse for både langtrækkende hybrider og elektrificerede familiebiler i Danmark og resten af Europa, vil det næppe være overraskende, hvis XC70 på sigt dukker op på vores breddegrader.
I Danmark, hvor elbiler stadig er begrænsede af ladeinfrastruktur i visse egne, kunne XC70 fungere som et attraktivt alternativ for familier, der ønsker at køre grønt til daglig – uden at droppe benzinmotorens fleksibilitet.
Vil du læse mere om elektrificerede SUV’er?
Se hvordan konkurrenterne klarer sig i PHEV- og elbilsegmentet:
- Hyundai Inster – kompakt elbil med overraskende rækkevidde
- Ford Explorer EV – amerikansk elbil til europæisk hverdag
- Kia PV5 – når fleksibilitet møder elektrificering
Volvo XC70 er måske ikke en klassisk stationcar længere – men den er stadig en Volvo, og stadig tro mod ideen om at køre langt, sikkert og ansvarligt.