MG IM6 – ny premium el-SUV fra MG

MG IM6 er det nyeste bud på en teknologisk avanceret, elektrisk SUV fra MG – bygget af IM Motors, som er et datterselskab under den kinesiske bilgigant SAIC Motor. Modellen blev først lanceret i Kina under navnet IM LS6 og har siden fået global opmærksomhed under MG-brandet, især på grund af dens stærke specifikationer og futuristiske design.

Design og aerodynamik

MG IM6 har en markant coupé-SUV-silhuet med elegante linjer og boomerangformede LED-forlygter. Dens lave luftmodstandskoefficient på ca. 0,23 Cd giver både længere rækkevidde og bedre effektivitet.

Modellen bygger på en avanceret platform med adaptiv affjedring, firehjulsstyring og intelligent parkeringshjælp. Der er bl.a. mulighed for såkaldt “crab mode”, hvor bilen kan bevæge sig diagonalt, og den understøtter over 300 automatiserede parkeringsscenarier.

Ydelse og rækkevidde

MG IM6 kommer i tre konfigurationer:

1. 75 kWh – RWD

  • 295 hk / 450 Nm

  • Rækkevidde: ca. 450 km

  • 0‑100 km/t på ca. 6,8 sek.

2. 100 kWh – RWD Long Range

  • 407 hk / 500 Nm

  • Rækkevidde: op til 625 km

  • 0‑100 km/t på ca. 5,4 sek.

3. 100 kWh – AWD Performance

  • 778 hk / 800 Nm

  • Rækkevidde: ca. 505 km

  • 0‑100 km/t på 3,4 sek.

Topmodellen benytter en 800‑volt arkitektur, der gør det muligt at lade bilen med op til 396 kW. Det betyder, at den kan lades fra 10 % til 80 % på under 20 minutter under ideelle forhold.

Interiør og teknologi

Kabinen byder på et moderne og premium udtryk med en buet 26,3” skærm foran føreren og en separat 10,5” skærm til infotainment. Derudover får man op til 20 højtalere, AI-baserede funktioner og massage-/varmesæder. Passagersædet har desuden en “zero-gravity”-funktion, hvor det næsten lægger sig vandret – ideelt til lange ture.

Sikkerhed og assistentsystemer er i topklasse med lidar, kameraer og en kraftfuld chip fra Nvidia, som understøtter avanceret køreassist og parkeringshjælp.

Køreoplevelse

Kritikere roser MG IM6 for en dynamisk køreoplevelse, især i AWD-udgaven. Firehjulsstyring gør bilen overraskende smidig, selv ved lav fart. Luftaffjedringen giver samtidig god komfort, og de mange køreindstillinger gør det muligt at tilpasse bilen til både sportslig og afslappet kørsel.

Der er dog enkelte kritikpunkter – blandt andet kan styringen i nogle køreindstillinger føles en smule kunstig, og bremsens følelse stemmer ikke altid helt overens med bilens kraftige acceleration.

Bliver den lanceret i Danmark?

MG har endnu ikke officielt meldt ud, hvornår IM6 kommer til det danske marked, men bilen har allerede været vist frem i Europa – blandt andet ved Goodwood Festival of Speed – hvilket tyder på en snarlig europæisk lancering. Det store spørgsmål er, hvad prisen bliver, og hvordan modellen vil blive positioneret i forhold til konkurrenter som Tesla Model Y og BMW iX.

Flere nyheder fra elektriskbil.dk